2014. júl. 19.

Ételízesítő házilag

 Még valamikor télen olvastam, a házilag elkészíthető ételízesítőről, nem mintha nagy kunszt lenne elkészíteni, ha jobban belegondol az ember. Bár én nem gondoltam bele, ahogy sokan mások, mert minek is vesződjek vele, mikor a boltban csak leemelem a polcról és ennyi... Meg igazából alapból nem szeretem, nem használom oly gyakran, mert ha mindent úgy csinálsz és teszel bele egy ételbe, ahogy azt kell, akkor szerintem felesleges. 

 
De... igen, itt a de! Közben született egy Bébibogyóm és átértékelődtem. Amit csak lehet próbálok megcsinálni, elkészíteni magam, mert akkor az tuti, hogy vegyszer és tartósítószer mentes. Mondhatnánk azt is, hogy környezettudatos lettem, vagyis nem, mert a fő motivációm a gyerkőcöm egészsége és hogy ezzel másnak is "hasznára" válok, csak másodlagos dolog.
A legfontosabb mozzanat, a házilag elkészített ételízesítőnél, hogy kimész a kertbe és leszeded a fellelhető zöldségeket. :) Arányokat nem írok, mert szerintem mindenki készítse el a saját szája íze szerint, az alapja viszont a sárga-, és fehérrépa. Én például nagyon nem vagyok kibékülve a zellerrel, egy gumónál többet nem is raktam bele.
Hozzávalók:
  • sárgarépa
  • fehérrépa (a zöldje is)
  • paradicsom (héj nélkül)
  • paprika
  • vöröshagyma
  • fokhagyma
  • zeller (a zöldje is)
  • kelkáposzta
  • karfiol
  • karalábé
  • lestyán
Sóból 20-30dkg kilónként. Nekem 4,5kg-ra jött ki és 1kg sót adtam hozzá.


Ezeket szépen megmostam, megpucoltam, és húsdarálón ledaráltam. Rengeteg levet eresztett, aminek a nagyját leöntöttem róla, mielőtt hozzáadtam volna a sót. Ha nem por formájában akarod, vagy soknak tartod a vesződést vele, akkor ebben az állapotban, már teheted is befőttes üvegekbe és kész! Én vesződtem :) Tepsibe raktam, majd ki a napra. Sajnos borongós, záporos időt fogtam ki, kb. egy hét is volt mire teljesen kiszáradt.


Lehet látni, ahogy a só szépen kikristályosodik rajta.


Majd fogtam ezt a száraz "cuccot" és ledaráltam. Itt láthatjátok a különbséget.


A szép por alakú vegetát pedig befőttesüvegekbe raktam, s most pihennek a polcon. Legalábbis egy része... ugyanis a bátyám, száradási időszakban meglátogatott és el volt ájulva az illatától, így raktam neki félre a készletből, valamint a szomszéd asszonynak és apukámnak is adtam belőle, így honoráltam meg, hogy ami az én kertemből hiányzott, azt ők pótolták :) Nagyon kíváncsi vagyok az ízére, kellene valamit főznöm vele....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...